Live the language

6. prosince 2011 v 17:06 | Anet |  Videa
Mám ráda podobná videa od EF, pokaždé mě něčím "dostanou".

Dneska nás přišli na hodinu aj navštívít jako překvapení dva starší rodilí Britové, pocházející z Cornwallu.
Vychází to z nového programu, který naše škola před časem začala realizovat, že se každý pátek ve studovně můžete zastavit na kus řeči s lidmi z různých koutů světa (já tam například jeden pátek stála se Španělkou, Mexičanem a Urugvajcem... :)) a ačkoliv se naši studenti dost stydí mluvit anglicky, přestože mimo Britů tam ani ti cizinci nemluví aj jako rodným jazykem a i oni mají jako studenti strach, je to opět ohromná zkušenost a vy se jich můžete zeptat na cokoliv, co vás zajímá a není to jen o té virtuální konverzaci.
Měla jsem chuť se dnes té starší paní s pánem zeptat na stav zdarvotnictví ve VB, což mi poslední dobou vrtá v hlavě a nedá pokoj, ale nakonec mi to vedle typických otázek mých spolužáků přišlo nemístné, i tak jsem si nebyla jista, zda by na to má slovní zásoba stačila. Možná ano, možná ne, zkrátka jsem se chtěla vyhnout nedorozumění, i když jich za svůj život ještě prožiji nesčetně.
Oba však byli velice milí. Věkem kolem šedesátky, hádám. A byla to má první zkušenost se stašími občany, kteří ovládají tu angličtinu zase jinak než teenageři. Jak pán například pronesl, jeho manželka měla jiný přízvuk, jak pocházela z jiné části Anglie, kde se to liší. I věk tu hrál důležitou roli. My, mladí, máme problémy občas porozumět i českým postarším občanům a jejich řeči, ať už je to třeba dané tím, že se sami neslyší, nebo třeba chybějícími zuby.
Také mě mile přakvapilo, že jsem jim zcela rozuměla. Sice netvrdím, že každou větu, ale stále jsem věděla, o čem je řeč a smála se vtipným poznámkám a že krásně prokládaly jejich líčení o VB, nebo vánočních zvycích v Anglii, což mi jen připomíná, že bych se taky mohla dokopat k článku, kde bych některým z vás představila bristké vánoční zvyky. :)

Povím vám, byl to pro mě zážitek a nebýt zvonění, sedím tam ještě teď.
Začínám uvažovat i tom, že bych se do podobného projektu zapojila i já sama.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Sába Sába | Web | 6. prosince 2011 v 17:22 | Reagovat

Tak to je skvělé. Já bych tam taky mohla sedět klidně celý den - takovéhle věci mě prostě zajímají. Bohužel naše škola nic podobného neorganizuje.

Sice tam máme rodilého mluvčího z VB (v ČR bydlí už pár let a zatím umí říct jenom "ženský" a "pivo"), ale my ho zatím neměli. Musim si ještě rok počkat i když mám docela hrůzu, že se s nim nemluvim. Ale když se podívám na svoji třídu tak si řikám, že nejhůř na tom určitě nebudu..:D a když jsme měli ve škole rodilé mluvčí z Německa tak jsem jim vlastně rozumněla a to se učim teprve třetím rokem..takže snad to takový problém nebude :D
Narozdíl od tebe mě vůbec nepřekvapuje, že si jim rozumněla. Sice tě neznám, ale je mi jasný, že anglicky umíš skvěle..

2 Anet Anet | Web | 6. prosince 2011 v 17:30 | Reagovat

[1]: U nás kdysi taky fungoval Will, ale dostaly jej na výuku jen starší ročníky, nám to tehdy bylo stejně jedno, protože bychom si řekli Hi a tím to by skončilo. :-)
To tito hned přišli a "Dobrý den", jen z mezitřídních drbů jsme vycítili, že za tím přízvukem se nachází Brit jak poleno. :-)
Určitě se toho neboj, já si taky říkala, jak se domluvím se Španělem po anglickošpanělsky a nakonec je to i zábava.
Věřím, že na aj budeš jeden z těch přeborníků, co to ani nevědí. :-)
Já sice netvrdím, že jsem na aj pitomá, naopak je to jediný předmět, kde mám přehled i nadhled, ale kdybych víc studovala i doma své materiály zase by to bylo o něco lepší. :-)

3 Sába Sába | Web | 6. prosince 2011 v 17:40 | Reagovat

[2]: Kéž bych byla přeborníkem to je jedna z věcí, kterou potřebuju, abych mohla odtud rychle zmizet a vrátit se sem pouze na rychlou návštěvu rodiny. Je mi jasný, že problémy, které jsou tady jsou i v jiných zemích, ale už od mala se tady prostě necítím dobře. A to se mi potvrdilo i v USA jenže díky mé (v té době) "užasné" angličtině jsem si s nima nebyla schopná pokecat. Takže ted doufám, že po zlepšení AJ si v Anglii aspon s někym popovídám a vyzkoušim si jestli jim rozumim nebo ne, abych tam pak o prázdninách nejela zbytečně. :-)
Jinak s AJ to máme asi stejně, nejsem na ni pitomá, ale zase nemůžu říct, že jsem přeborník - prostě je to jeden z mála předmětů, které mě baví.

4 Anet Anet | Web | 6. prosince 2011 v 17:45 | Reagovat

[3]: V tomto se s Tebou zase shodnu. "Rychle odsud a sem jendině za maminkou a k doktorům." Nikde není ráj na zemi a pokud s tím člověk počátá, aspoň ho pak realita jinde nebude tak bolet.
Tak v Mérice je zase americká angličtina, a i když i na tu jsme z filmů trochu zvyklí, tak v českých školách se dle mě učí všude jen ta britská a nevím, jak já bych an tom byla za louží.
Kdyby an mě však Brit spustil tou jeho samopalovou rychlostí, taky bych mu nerozuměla. Zatím jsem měla štěstí jen na ty nesamopalové. :D
Předpokládám, že ve VB budete bydlet v rodinách, že? Oni jsou zvyklí, že nemůžou mluvit jako mezi sebou a musí zvolnit a hledat obecná slovíčka, aspoň u nás zvyklí byli.

5 Sába Sába | Web | 6. prosince 2011 v 17:56 | Reagovat

[4]: Přesně tak. Jako v USA mají jinou angličtinu to jo, ale podle mě zas tak jiná rozhodně neni, protože když se dotyčná osoba snažila tak jsem většinu slov rozumněla a zbytek si domyslela, takže to zas tak strašné nebylo.
A do VB jedeme na normální zájezd, takže budeme bydlet nejspíše v nějakých těch motelech, ale to je mi uplně jedno. Jsem ráda, že se tam vůbec dostanu a někam se podívam..

6 Anet Anet | Web | 6. prosince 2011 v 17:58 | Reagovat

[5]: Ttj, my byli poprvé také na studentské ubytovně (o jejím stavu se nebudu rozepisovat, nerada bych děsila čtenáře :D ). Pro mě to pak bylo rozhodně lepší u rodiny, i proto že jsme měli polovinu času všude rozchody a jelo se na vlastní zodpovědnost, což jsem uvítala, že nemusím někde vláčet za sebou dalších 30 lidí a můžu jít, kam chci. :-)

7 Sába Sába | Web | 6. prosince 2011 v 18:05 | Reagovat

[6]: Aha tak to jste měli super. Tohle my bohužel nevedem, takže rozchody sice budou, ale určitě na chvíli a s učitelkama ve křoví, ale to mi nebrání v tom, abych se omylem ztratila. Vlastně jedinou výhodou je, že nemusíme chodit všude jenže já chci jít všude, takže se mě to vlastně netýká. :D

8 Anet Anet | Web | 6. prosince 2011 v 18:10 | Reagovat

[7]: Já musím být taky všude a u všeho. :D Se mnou je to těžké. To jsou pak dilema, kam jít a co se nestihne. :-(  :D

9 Sába Sába | Web | 6. prosince 2011 v 18:15 | Reagovat

[8]: Tak ty už si musela vidět všechno když si tam byla tak 4x? nebo kolikrát si tam vlastně byla?

10 Anet Anet | Web | 6. prosince 2011 v 18:20 | Reagovat

[9]: Jééé, kéž by 4x (Ježíšku slyšíš to? Máme co dohánět, abychom nebrali iluze veřejnosti. :D ) To bych si pískala.
Jen a pouze 2x, fňuk.
Ještě mi stále uníká Piccadilly, King's Cross, Observatoř s poledníkem, Oxford street... a pak i ty další, co mám v plánu. :-(

11 Sába Sába | Web | 6. prosince 2011 v 18:32 | Reagovat

Aha no já myslela, že víckrát. :D Myslim, že to brzo doženeš. Jako já tam třeba nebyla ani jednou a to je to docela kousek.
To neni zas tak strašné. Kdybych měla vypsat já co mi všechno uniká, jsme tu ještě zítra.

12 Luci Luci | 7. prosince 2011 v 17:47 | Reagovat

A smím se zeptat, co očekáváte od jiných zemí?
Já  chápu, že se někomu nemusí líbit tam, kde se narodil, ale na druhou stranu, tady to zas tak strašný není, aby jste to tu museli nějak zavrhovat. A tak jako tak, nic Vám nebrání se sebrat a jet, kam Vás srdce táhne... :) Myslím, že Vám oběma bude brzy 18 (?), takže, kde je problém? V jazyku? Věřte, že to není tak horký. Ono když Vám nic jinýho nezbyde, tak se ho prostě naučíte, vím o čem mluvím, sestřenka žije v Anglii už několik let a když tam odjížděla (ne zrovna dobrovolně) neuměla anglicky takřka ani slovo. A teď je jazyk pro ni myslím ten nejmenší problém, protože co vim, tak tam asi bůhvíjak šťastná není, ale domů se vrátit nemůže, protože děti se narodili v Anglii a je tam nějakej problém se zákonama... Ale to je jedno.
Hele já Vám nechci brát iluze, neříkám, že se Vám jinde nebude dařit líp, já sama chci procestovat celej svět, poznat, co je dobrý nebo zlý tady i jinde a pak si z toho všeho udělat objektivní názor na svět a život jako takový, ale ŽÍT chci tady, protože ČR je prostě můj domov. Myslím, že tady v Evropě nezáleží zas tak moc na tom, kde žiješ, jako spíš, jaký máš prostě v životě štěstí... Takže Vás spíš nechápu, ale přeju Vám, ať Vám to vyjde... :)

13 Anet Anet | Web | 7. prosince 2011 v 17:58 | Reagovat

[12]: Mám dojem, že jsi ani jednu z nás tak úplně nepochopila.
Možná ano, možná držkujeme, že se nám v ČR nelíbí, protože s věkem vidíme věci, co nám v této zemi vadí a co ne, ale není to o tom, že by jinde byl ráj, také víme, že tam budou věci, co se nám líbit 2x nebudou, ale to je všude. Jsem jen lidé a celý život budeme hledat místo, kde bychom se cítili nejlépe a třeba jej ani nanajdeme, ale alespoň nebudeme třeba sedět doma na zadku a stěžovat si.
Ano, mně osobně bude 18 let za rok, nedávno jsem oslavila sedmnáctiny, ale střední školu ukončím až v devatenácti, takže se hned, jak jsi psala, nemůžu sebrat a jet. Nevím, jestli půjdu hned na vysokou školu, nebo třeba rok do zahraničí, ale také nemůžu vycestovat bez peněz a tahat je třeba z rodičů.
Ono to není tak jednoduché, jak myslíš. Také to objevování něco stojí a pokud nemám papínka milionáře, tak mě čeká nejdřív to postavení se na vlastní nohy, abych mohla jít a něco dokázat, takže potřebuji mít školu a práci, co mě uživí. Ne všechno jde hned. A to JE TEN PROBLÉM. :-)

14 Luci Luci | 7. prosince 2011 v 18:15 | Reagovat

[13]: Já jsem taky nemyslela, že když by ses sebrala a prostě jela, že by jsi se měla nějak skvěle, naopak, žila by jsi z ruky do huby, ale možná o to zajímavější by to bylo... Ale sebrat se a jet můžeš, to, jak to bude dál, je druhá věc... To je prostě jedno, já jsem svůj názor řekla... A neboj, já ty problémy vidim taky... Jenže krom nich ještě i jiný, pro mě svym způsobem důležitější a proto chci fotit sociální dokumenty.... ale to je zas jiná věc...
Už jenom to, že student umělecký školy se má shodnout s gymplákem je trochu absurdní, takže radši končim... :)

15 Anet Anet | Web | 7. prosince 2011 v 18:23 | Reagovat

[14]: Proč mám pořád dojem, že si nerozumíme? :-)
V čem vidíš náš omyl?

16 Sába Sába | Web | 7. prosince 2011 v 18:42 | Reagovat

[12]: Dyt já píšu a vim, že problémy, které jsou tady jsou i jinde. Mě 18 bude v lednu a jen co odmaturuju mám v plánu odjet a to ne kvůli tomu, že bych to tady nesnášela, ale chci zkusit žít jinde, vylepšit si AJ, poznat nové lidi, jinou kulturu a získat taky nějaké zkušenosti..
Jinak nechápu jaký vliv má tuhle konverzaci a názory to kdo kam chodí na školu!

17 Luci Luci | 7. prosince 2011 v 18:46 | Reagovat

[15]: Ale já neříkala, že se mýlíte...
Jinak. Stejnak jako rodinu si nemůžeš vybrat ani zemi, kde se narodíš. Ale prostě i přes to, že třeba s ledasčím moc nesouhlasíš, tak nebudeš na svoji zemi házet špínu, stejně tak, jako by jsi ji neházela na svou rodinu. Samozřejmě teď nemyslím žádný extrémy. A já prostě nemám ráda, když si na to lidi stěžujou, protože, na rozdíl od rodiny, zemi, kde budeš žít, si vybrat můžeš a, jak jsem už psala, já to neodsuzuju. Ale vadilo mi, jak jste napsali "rychle odsud pryč" a v podstatě se radši nevracet, pokud to nebude nezbytně nutný. To mi prostě vadí, tenhle přístup, protože si myslim, že to tu není zas až tak strašný, máme spoustu věcí, na který můžeme bejt hrdý, tak nevim proč to hned zavrhovat, život zde. Jasně, že tu není ráj na zemi, ale jak jsi psala, to není nikde... Tak asi tak. Hledej svoje místo, já ho budu hledat taky, ale asi jinym způsobem... :)

18 Anet Anet | Web | 7. prosince 2011 v 18:47 | Reagovat

[16]: Také mám dojem, že nás slečna z umělecké školy považuje za nějakou pakáž. Nevím jak to vidí lidi okolo mě, ale nám je pořád do hlavy vtloukáno, že studenti gymnázií jsou nad všemi jinými středními školami, ale rozhodně jsem to nikdy nikde nepoužila a ani s tím nijak výrazně nesouhlasím. Koukám ale, že na uměleckých školách se to asi praktikuje také a pak se to i využívá. :-)

19 Anet Anet | Web | 7. prosince 2011 v 18:49 | Reagovat

[17]: To nebylo psáno až tak vážně, alespoň já to beru s nadhledem. Mám ČR svým způsobem ráda, ale přiznávám, že vlastenec nejsem.

20 Luci Luci | 7. prosince 2011 v 18:49 | Reagovat

[16]: Věř, že to vliv má. Ty pohledy, a´t už na cokoliv, jsou prostě jiný... :)

21 Luci Luci | 7. prosince 2011 v 18:53 | Reagovat

[18]: Co to meleš?! Jakou pakáž? Jak jsem psala v předešlým komentáři, jde jen o ty rozdílný pohledy, o to, co je důležitý pro tebe a co pro mě. A škola na to má prostě docela vliv, to je jediný, co jsem tim chtěla říct, nevim, proč to hrotíte...

22 Anet Anet | Web | 7. prosince 2011 v 18:59 | Reagovat

[21]: Protože jsi se nás dotkla tvou větou: "Už jenom to, že student umělecký školy se má shodnout s gymplákem je trochu absurdní, takže radši končim..." - vyznělo to tak, jak jsem řekla, ale dál to nehodlám rozebírat.

23 Sába Sába | Web | 7. prosince 2011 v 19:00 | Reagovat

[17]: Ale já na tuhle zemi žádnou špínu neházim - nic jsem proti ní nenapsala - prostě mě to od dětství táhne jinam, ale za to já nemůžu - nejsem ten typ co se rád válí doma na zadku. Prostě nebudu někde, kde se mi nelíbí nebo kde nejsem spokojená. A jediný způsob jak poznat jestli je muj domov tady nebo někde jinde na světě je ten, že prostě někam vycestuju, zkusim si tam najít práci, přátele a podobně a pokud mi to nebude vyhovovat tak se prostě vrátim zpět.

[18]: Já na gymnazium nechodím, ale vím, že se to řiká a přijde mi, že to ti lidé, kteří tam studují berou naprosto vážně a to mi u některých vadí, ovšem to se vůbec netýká tebe.
Jinak to "rychle odtud pryč" jsem nemyslela až tak vážně jako to mohlo vyznít. ČR mám také ráda, ale že by tady existovalo zas tolik věcí, na které bych mohla být hrdá to se říct nedá - samozřejmě pár by se jich našlo. A myslim, že když je tady "demokracie" (pokud se tomu tady dá tak říkat) tak má každý právo na názor a to, že my máme takovéhle názory by nemělo nikomu vadit - teda vlastně klidně může, ale bránit nám v tom co chceme dělat nemuže.

24 Luci Luci | 7. prosince 2011 v 19:17 | Reagovat

[23]: NIKDO ti v tom nebrání... :) A ano, každý máme právo na svůj názor, tedy i já. Že je jiný, než ten Váš, to už musíte zkousnout Vy, protože já ten Váš aspoň toleruju...

25 Sába Sába | Web | 7. prosince 2011 v 19:25 | Reagovat

[24]: Já neřikám, že mi v tom bráníš a proti tvému názoru nic nemám. A je mi upřímně jedno, že je jiný než ten muj.

26 Luci Luci | 7. prosince 2011 v 19:35 | Reagovat

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama